Problem
- Vaskemaskin/tørketrommel viser feilmelding E20, C2, piper eller blinker 2 ganger Det indikerer pumpeproblemer.
Gjelder for
- Frittstående vaskemaskin/tørketrommel
- Integrert vaskemaskin/tørketrommel
Løsning
1. Se til at dreneringsslangen er i korrekt posisjon
- Dreneringsslangen bør ikke ligge mer enn 10 cm ned i avløpet.
- Se installasjonsinstruksjonene i din brukerhåndbok, eller separat installasjonsbrosjyre levert med apparatet ditt.
2. Se til at dreneringshøyden er korrekt.
- Høyden på avløpet må ikke være mer 100 cm og ikke mindre enn 60 cm over maskinens basen, eller som vist i brukerhåndboken.
- Se installasjonsinstruksjonene i din brukerhåndbok, eller separat installasjonsbrosjyre levert med apparatet ditt.
3. Rengjør pumpen og filteret
- Rengjør pumpen og lofilteret, inkludert pumpebladet (hvis pumpebladet er synlig, roterer du det med en blyant, og setter inn filteret igjen).
- Start deretter en varm vask, uten bruk av vaskepulver, for å rengjøre dreneringssystemet.
- For detaljert prosedyre, se brukerhåndboken levert med apparatet ditt.
4. Kontroller for blokkert avløp
- Kontroller hvorvidt avløpene drenerer bra.
- Prøv en vask med dreneringsslangen i en bolle eller vask.
5. Kontroller dreneringsslangen for mulig knekk eller vridning
Knekk eller vridning i dreneringsslangen kan forhindre vannet fra å strømme gjennom slangen.
Du kan kontrollere den bak maskinen.
6. Bruk mindre vaskepulver
- Når det brukes mye vaskepulver, eller det produserer mye skum, kan nivåsystemet bli blokkert av skum.
- Du kan fikse dette ved å slå av maskinen og riste trommelen forover og bakover flere ganger.
- Rengjør dreneringspumpen/filteret, og kjør deretter en varm vask uten vaskepulver.
7. Slå av strømmen til vaskemaskin/tørketrommel
- Problemet kan løses ved å slå av strømmen til vaskemaskinen i ca. 1-2 timer, og deretter starte en vaskesyklus igjen.
- Hvis pumpen har blitt blokkert, vil en bimetallsikring slå av pumpen.
- Når pumpen har blitt nedkjølt, bør den fungere normalt.
8. Kontakt et autorisert servicesenter
Hvis forslagene over ikke løser problemet, anbefaler vi å anmode om et besøk av en servicetekniker.
Noter den rapporterte feilkoden, og oppgi den når du anmoder om en tekniker. Dette vil ikke løse problemet ditt, men det vil hjelpe teknikeren vår å identifisere årsaken til problemet.
Advarsel: Vi anbefaler ikke å bruke produktet før problemet har blitt løst. Koble fra produktet, og koble det ikke til igjen før du er sikker på at det er OK.