Problem:
- Min vaskemaskin tar ikke vaskemiddelet i beholderen
- Min vaskemaskin vasker ikke rent
Gjelder:
- Frontmatet vaskemaskin
- Toppmatet vaskemaskin
- Vaskemaskin med tørketrommel
Løsning:
1. Rengjør beholderen og dusj platen.
- Rengjør dysene og innvendig der beholderen plasseres med en tannbørste eller en flaskerenser. Se eksempel:
2. Sjekk vannforsyningen.
- Vanntilførselen kan kontrolleres ved å lukke vannkranen og avmontere inntaksslangen.
- Plasser en bøtte eller lignende under vannkranen.
- Åpne vannkranen og kontroller om det kommer tilstrekkelig med vann ut av kranen.
- En 10L bøtte skal kunne fylles innenfor ca 1min / 5L på ca 30 sekunder
3. Rengjør filteret i inntaksslangen ved vannkranen og filteret i vannventilen hvor inntaksslangen er montert til vaskemaskinen.
- Hvis det er koblet på en blindpropp/waterblock kan årsaken være at denne blokkerer for tilførsel av vann.
- Se mer informasjon om rengjøring og vedlikehold i din brukermanual.
- Har du ikke brukermanualen tilgjengelig, kan du søke her ved å trykke på: <<bruksanvisninger>>
4. Kontroller avløpsinstallasjonen.
- Avløpsslangen må være skjøvet maks 10 cm ned i avløpsrøret.
- Enden av avløpsslangen, skal være plassert minimum 60cm og maks 100cm over bunnen av maskinen.
- Sjekk at det ikke er en knekk på avløpsslangen eller at den er vridd. Det kan hindre vanntilførselen.
- Kontroller at din avløpsintallasjon ikke er tilstoppet. Prøv en vask med avløpsslangen i en balje eller håndvask.
5. Kontroller lofilteret.
- Fjern filteret og rengjør dette iht. brukermanualen.
- Undersøk om filteret er skadet. Er filteret intakt, skal du montere det og stramme til med hånden.
6. La beholderen til vaskemiddelet stå litt åpen etter hver vask, slik at den tørker mellom hver vask.
7. Ta kontakt med et autorisert servicesenter
- Hvis rådene over ikke løser problemet, vil det anbefales å bestille en servicetekniker ved å trykke på: <<Bestill servicetekniker>>
- Ved spørsmål vedrørende servicebestilling, ta kontakt med Electrolux kundeservice